Ineke heeft mijn ideeën en wensen vertaald in een ontwerp dat mijn bedrijf letterlijk 'smoel' geeft

Ik ben net mijn eigen bedrijf begonnen als zelfstandig architect en was zoekende naar het juiste logo en huisstijl van mijn bedrijf. Ontwerpen is een vak, dat weet ik als geen ander. Daarom heb ik het ontwerp voor mijn logo en huisstijl in vertrouwde handen van Ineke gelegd. Met creativiteit en enthousiasme heeft zij mijn ideeën en wensen vertaald in het ontwerp van mijn logo en huisstijl die mijn bedrijf letterlijk ‘smoel’ geven. Ik ben erg blij met het resultaat!

Sara van Popta, Architect saravanpopta.nl

M +31615332280

ineke@noink.nl

Alphen aan den Rijn

KvK 74776339

DIENSTEN

Logo’s en huisstijlen

Creatieve marketingcampagnes

Grafische vormgeving

DTP

Social media uitingen

Display advertising

E-mailnieuwsbrieven

Visual design (e-commerce) websites

Volg mij op:

  • Pinterest - grijze cirkel
  • LinkedIn - grijze cirkel

Copyright © 2019 No Ink. Alle rechten zijn voorbehouden aan No Ink en aan de bij het project vermelde opdrachtgever. 

Zoeken
  • Ineke Segers

Een logo ontwerpen is een vak

Onlangs kreeg ik een mooie opdracht binnen. Het ontwerpen van een logo en huisstijl voor een architectenbureau. De belangrijkste punten uit de opdrachtomschrijving waren...

  • Bij voorkeur een vierkant logo dat goed op social media gebruikt kan worden

  • Een logo in 1 basiskleur maar ook in 4 andere kleuren te gebruiken

  • Het logo moet zakelijk zijn, maar ook 'eigen' en daardoor herkenbaar

Tadaaa! Zie hier het resultaat...



Maar zo simpel als tadaaa... ik tover even iets uit de hoge hoed is het natuurlijk niet.


De missie en visie van een bedrijf helder krijgen

Een goede ontwerper vraagt door, luistert goed en kan zich verplaatsen in de belevingswereld van de opdrachtgever en diens doelgroep. Belangrijk is om de missie en visie van het bedrijf helder te krijgen zodat het logo daar straks bij aansluit. Hierbij vond ik een strak en modern logo goed passen, met een 'design' uitstraling, een architect is tenslotte ook een designer. Bovendien kenmerken de architectonische ontwerpen van Sara zich ook in moderne strakke vormen. In de architectenwereld is het heel gebruikelijk om je eigen naam als bedrijfsnaam te voeren. Logisch dan ook dat het "Sara van Popta Architect" moest worden.


Ineke heeft mijn ideeën en wensen vertaald in een ontwerp dat mijn bedrijf letterlijk 'smoel' geeft


Het juiste lettertype kiezen

Vooraf aan het daadwerkelijk ontwerpen doe ik altijd een lettertype studie. Het lettertype bepaald namelijk voor een groot deel de uitstraling en het gevoel dat je over wilt brengen. Schreefloze letters, zoals ik hier gebruikt heb, hebben vaak een strakke en moderne uitstraling. Een schreefletter daarentegen (met horizontale haakjes aan de uiteinden), of een krullerige letter heeft vaak een wat klassiekere uitstraling. De letters uit de naam SARA maakte ik exclusiever door ze te bewerken, delen weg te laten en de hoeken wat ronder en daarmee vriendelijker te maken. Zo ontstond een krachtig woordmerk.



Kleurgebruik dat de emotie prikkelt

Kies niet zomaar een kleur die je mooi vindt, maar denk goed na over welke associaties die kleur oproept. Kijk ook eens bij je concurrenten, wat doen zij, wat spreekt je wel of niet aan en wat roept een goede emotie bij je op? Lees meer over kleurassociaties.


Een logo in vectorformaat

Een goede ontwerper zal je altijd een logo in vectorformaat bezorgen. Let hier ook op wanneer je een logo of huisstijl opdracht uitzet en spreek dit van tevoren duidelijk af. Vectorformaat (vaak een .ai of .eps bestand) houdt namelijk in dat je logo schaalbaar is tot elk gewenst formaat. In tegenstelling tot een logo dat opgebouwd is uit pixels en daardoor erg korrelig wordt wanneer je dit op groot formaat op bijvoorbeeld je gevel wil gebruiken. Lees meer over vectorbestanden.


Het logo vormt de basis voor de rest van je huisstijl

Nu er een goed logo staat is het slim om hier je huisstijl op te baseren. Dit zorgt voor herkenbaarheid en een betrouwbare indruk. Gebruik daarom in je communicatiemiddelen zoals website, visitekaartjes en briefpapier dezelfde kleuren en hetzelfde lettertype (of in ieder geval iets dat er goed bij aansluit). Ook vormen die in het logo gebruikt worden kun je weer als stijlelementen terug laten komen in de huisstijl.


Wil je ook een logo en huisstijl laten ontwerpen, of wil je eens kritisch laten kijken naar je bestaande huisstijl? Laat het me horen, ik denk graag met je mee.


Bekijk ook: www.saravanpopta.nl



Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Reageer gerust.

25 keer bekeken